SZAVATOSSÁG ÉS VISSZAVÉTEL

SZAVATOSSÁG ÉS VISSZAVÉTEL:

Ha Ön vásárol egy terméket, és az hibás, nem úgy néz ki vagy nem úgy működik, ahogy azt megvételre hirdették, a kereskedőnek az uniós jog értelmében meg kell javítania vagy ki kell cserélnie azt, illetve árengedményt kell adnia, esetleg az egész vételárat vissza kell térítenie.

Az interneten megrendelt, illetve a más módon nem üzletben vásárolt (például telefonon vagy postai úton rendelt, illetve házaló ügynöktől vett) termékek és szolgáltatások esetében Önnek 14 napon belül joga van bármilyen okból, indoklás nélkül elállni a vásárlástól.

Ha bizonytalan azt illetően, hogy az Ön esetére milyen szabályok vonatkoznak, és milyen jogok illetik meg Önt, amikor az EU-ban vásárol, próbálja ki fogyasztói jogi segédeszközünket.

14 napos gondolkodási idő

Az uniós szabályok értelmében a vevőknek 14 napig joguk van ahhoz, hogy a távkereskedelem valamely formája révén - az interneten, telefonon, csomagküldő szolgálattól vagy házaló ügynöktől - vásárolt termékek megvételétől elálljanak és az árut visszaküldjék. A visszaküldés oka bármi lehet - akár az is, hogy a vásárló egyszerűen meggondolta magát.

Ez a 14 napos gondolkodási idő nem minden árucikk esetében alkalmazandó. Nem vonatkozik például a következőkre:

  • repülő- és vonatjegyekre, koncertjegyekre, szállodafoglalásra, autóbérlésre és konkrét időpontokra megrendelt étkeztetési szolgáltatásokra;
  • a rendszeresen házhoz szállított árucikkekre és italokra - például a tejesember által hozott tejre;
  • egyedi megrendelésre készült, egyértelműen a vevő egyedi igényeinek megfelelően előállított termékekre - pl. méretre szabott öltönyre;
  • az olyan hang- és képfelvételekre, illetve számítógépes szoftverekre, például DVD-kre, amelyek lezárt csomagolását Ön átvételkor felbontotta;
  • az online digitális tartalmakra, ha már megkezdte a letöltést vagy az adatátvitelt (streaming), és elfogadta, hogy a letöltés, illetve adatátvitel megkezdésekor elveszti elállási jogát;
  • a nem cégtől/kereskedőtől, hanem magánszemélytől vásárolt termékekre;
  • a sürgős javítási és karbantartási munkákra kötött szerződésekre - ha például csőtörés elhárításával bízott meg egy vízvezeték-szerelőt, és megállapodott vele a vállalási árban, már nem mondhatja vissza a munkát.

Figyelem: ez a felsorolás nem kimerítő jellegű.

A 14 napos gondolkodási idő a megrendelt áruk átvételétől veszi kezdetét. A szolgáltatási szerződések esetében a 14 napos gondolkodási idő a szerződés megkötésének napján kezdődik. Ha a kéthetes időszak utolsó napja munkaszüneti napra esik, a gondolkodási idő az ezt követő munkanapon jár le.

Ha Ön üzletben vásárol, az uniós jog értelmében Önt nem illeti meg az árucsere vagy áru visszatérítés joga, hacsak az áru nem hibás. Sok üzlet azonban önként lehetőséget biztosít a vásárlóknak arra, hogy bizonyos időn belül visszavigyék vagy kicseréltessék az árut, ha a vevő fel tudja mutatni a vásárlási bizonylatot. Érdemes ezért tájékozódni az üzlet áruvisszavételi feltételeiről, és lehet, hogy a bizonylaton is fel vannak tüntetve az erre vonatkozó információk.

Hogyan lehet lemondani a megrendelést?

Önnek értesítenie kell a kereskedőt arról a döntéséről, hogy eláll a vásárlástól. Nem elég csak visszajuttatni az árut a feladónak. A kereskedőnek külön formanyomtatványt kell adnia vevőinek, melyen értesíteni lehet őt a vásárlástól való elállásról, ám Ön nem köteles ezt használni a nyilatkozat megtételéhez. Ön tájékoztathatja a kereskedőt az áru visszaküldésével egyidejűleg. A tájékoztatás történhet faxon vagy e-mailben, vagy akár a postán visszaküldött áruhoz mellékelt írásbeli nyilatkozatban, vagy úgy, hogy kitölti a kereskedő honlapján elérhető, e célra szolgáló elektronikus űrlapot.

Miután Ön értesítette a kereskedőt a döntéséről, 14 napja van az áru visszaküldésére.

Egyes kereskedők nem számítják fel Önnek az áru visszaküldésének a költségét. Ellenkező esetben azonban előre (a rendelés előtt) tájékoztatniuk kell Önt arról, hogy az áru visszaküldése esetén annak költsége Önt terheli. Ha a kereskedő nem tett eleget tájékoztatási kötelezettségének, akkor neki kell állnia a visszaküldés költségét. Önnek csak azokat a költségeket kell fizetnie, amelyekről tájékoztatást kapott.

Nagyméretű áruk (például nagy háztartási készülékek vagy bútorok) esetében a kereskedőnek a visszaküldés költségének legalább a becsült összegét közölnie kell Önnel. Ha nem üzletben (hanem pl. házaló ügynöktől vagy katalógusból) vásárol nagyméretű árut, amelyet közvetlenül ki is szállítanak Önnek, akkor az érintett kereskedőnek saját költségén kell azt elszállítania, amennyiben Ön eláll a vásárlástól.

A vételár visszatérítése

A kereskedőnek a vásárlástól való elállás közlésétől számított 14 napon belül vissza kell fizetnie Önnek a vételárat, amennyiben kézhez kapta a visszaküldött árut vagy az igazolást arról, hogy Ön visszaküldte azt.

Ha Ön szállítási költséget is fizetett a vásárláskor, a kereskedőnek a vételáron felül azt is meg kell térítenie. Abban az esetben azonban, ha Ön nem szokványos postai kézbesítést (hanem pl. gyorsfutár-szolgáltatást) kért, a kereskedőnek jogában áll ennek a költségét felszámolni.

JÓ VÁSÁRLÁST KÍVÁN A HERBÁRBIOSHOP WEBÁRUHÁZ CSAPATA !